söndag 27 februari 2011

Hantering av kapital i vården....

Som vårdpersonal så hanterar vi uskor och ssk:or, patienternas, och pensionärernas pengar, och detta är ett moment som ger upphov till följande problematik.

I det fall som personen i fråga handhar sina pengar själv så är det upp till henne/honom att förvara sina pengar på ett säkert sätt men i dom flesta fall så har personalen ett ansvar för personens ekonomi och ska hålla reda på att det finns pengar för läkarbesök eller taxiresor.

När anhöriga hjälper till så tar vi personal gärna emot den hjälpen men oftast så har vi ansvaret för att låsa in pengarna på avdelning eller på rummet.

Ett ideal vore att alla boende hade betalkort vilket skulle minska pressen på vårdpersonalen att redovisa, räkna och ha personligt ansvar för någon annans pengar, men visst man har ansvar för ett kort också men där redovisas allt via kvittoutdrag, vilket minskar risken för felmarginaler, och oegentligheter.

Då skulle man få bort hanteringen av pengar och ytterligare ett stressmoment skulle försvinna för även när en god man finns så får personalen se till att personen i fråga har tillräckligt med kapital.

För i och med att vi har ett personligt ansvar för personens kapital så är vi som kontaktmän ansvariga att kassaböcker och kapital stämmer och skulle det inträffa att det saknas pengar så blir man som kontaktman utsatt för en onödig press.

Så hur löser vi detta på enklaste sätt:
Att bara en person har nyckel till personens värdeskåp? nja inte vidare smart för då finns ju inte pengarna åtkomliga för övrig vårdpersonal.

Förslaget med bankkort kan tyckas vara ett rätt drastigt förslag men tänk efter, du kan betala taxiresor, betala hos tandläkare, hälsocentraler och vi vårdpersonal behöver inte handha några stora kapitalsummor, men mindre summor kan vi hantera om det skulle bli nödvändigt.

Om sen personen i fråga vill ha lösa pengar så ska han/hon givetvis få ha det själv men då ska ansvaret vila på pensionären själv.

Och i dom fall där personen ifråga inte kan handha pengar så går det mesta att betala med just kortet.
Hur har ni det på Er arbetsplats....med kapitalhantering?
En stressfaktor och /eller riskfaktor?
Vad anser ni vore det bästa.....

Läs mer om god man / förvaltare här
http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____772.aspx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar