fredag 25 februari 2011

Arbete....tid....planering...målsättning...?

Hur har du det på ditt jobb.....vem städar på Er arbetsplats? ja inte avdelningens rum för dom boende då alltså eller själva avdelningen utan dom allmänna utrymmerna?
Korridorerna, personalrummen, eventuella personalomklädningsrum och exempelvis källare samt allmänna utrymmen i källare typ solarium, gym.

Frågan ställs för att man undrar hur mycket tid vi undersköterskor lägger ner på städning, en tid som vi borde lägga på våra pensionärer istället.För städning i allmänna utrymmen borde ju skötas av städpersonal eller ett städbolag istället så att vi uskor kan ägna oss åt att kvalitetssäkra vården och ge oss en möjlighet att bjuda dom boende på ännu mer aktiv tid.

Men allt mer tid går åt till städning och ibland finns det extra personal som har några extra timmar i veckan då dom kommer in och då händer det som inte ska hända....den personalen får arbetsuppgiften att städa istället.....

Ska man då också schemalägga städningen så försvinner tiden garanterat och kan inte rubbas så frågan som nu ställs är.

Hur funkar det på din arbetsplats?

Och hur mycket ska vi uskor tåla......så ifrågasätt nu för hur många av Er har hört från cheferna att vi måste bli bättre på att ge dom boende en aktiv tid?
Hand upp någon....?
Så städa inte in Er i ett hörn utan ställ Er upp och fråga istället

3 kommentarer:

  1. Hos oss städar städpersonal. Jobbar inte på boende utan på vårdavd

    SvaraRadera
  2. På vårt boende städar vi endast personalrummet, köket på avdelningen och resten städas av städpersonal
    Susanne usk

    SvaraRadera
  3. Där jag jobbat fram till nu, städas endast korridoren av städ personal.
    Allt annat ligger på uskan. Alla vårdtagares rum (16st), personalrum, personaltoaletter, tvättstugor (2st), dagrum (2st), kök (2st).

    Undrar om man har valt fel yrke?? Är det mer betalt som städpersonal kanske??

    Ha en fin måndag!

    SvaraRadera