lördag 3 september 2011

Utvecklande....

Senaste inlägget i debatten om hur vi undersköterskor ska hantera det faktum att kommuner och landsting drar ner på arbetstillfällen för undersköterskor går ut på att vi ska bredda oss och utbilda oss för att klara av lågkonjukturen.

Till vad kan man fråga? Jo du min kära uska för att du ska klara dig i framtiden så ska du ta lastbilskörkort, det är en kompetens som arbetsmarknaden efterfrågar tydligen.

Åkarna ska tydligen skrika efter kvinnliga chaufförer, fast nu är det väl så att just könet på chauffören inte spelar någon roll utan efterfrågan inom just det yrket för visst är det så att det är färre jobb inom det yrket också.

Förslaget att vi uskor ska se oss efter ett nytt arbete för att klara krisen är ju ytterligare ett bevis på att vårdyrket är längst ner på arbetsmarknadens lista över jobb som får bottennotering.

Är vi förvånade, knappast men och när man läser vidare står det att man för att klara krisen ska skaffa sig en buffert om man har låg lön, som ska räcka i två månader.
Lysande logik i det och den som sa det har förmodligen inte en låg lön och vet vad det innebär.

Så mina kära uskakollegor, jag ha redan lastbilskort så jag har lysande förutsättningar enligt krishanteringen, frågan är bara ska vi fortsätta ta hand om våra pensionärer / patienter eller får dom klara sig själva.

Behövs inte vårdpersonalen längre? och är det inte så att det blir pensionsavgångar inom vården.....och när man blir föreslagen att ta sitt lastbilskort på fritiden så kommer följdfrågan: vem betalar kalaset?.......

2 kommentarer:

  1. Jag blir så jävla arg! Arg på att undersköterskor inte värdesätts. Att de tror att allt blir bättre om undersköterskorna vidareutbildar sig "går vidare" till sjuksköterska.

    Är det så? Att alla undersköterskor VILL bli sjuksköterskor? Nä. Ungefär lika troligt som att alla sjuksköterskor vill bli läkare.

    Och till alla undersköterskor som vill bli sjuksköterskor säger jag: Nej. Nej. Nej. Gör´t int! Ni får tre års studielån, missar tre års arbetsinkomst (och får iom det lägre pension) och kommer inte att få högre lön än den ni har nu. Men. Ni kommer att få mer ansvar, mer att göra och... nej.

    Jag håller med FLAK. Lastbilschaufför is da shit! Eller busschaufför. Tror att man kan få kortet betalt med lite tur!

    SvaraRadera
  2. Oavsett om man är uska eller ssk så känner man sig undervärderad nångång.
    Och alla uskor vill INTE bli ssk, jag har fått den frågan miljoner gånger och NEJ TACK jag är nöjd med uskan.

    Frågan man ställer sig, vilken åkare vill anställa en färsk chaffis, för idag räcker det inte med att bara ta C-kortet du måste ha yrkesförarutbildningen och den är knappast billigare än lastbilskortet.

    SvaraRadera