onsdag 7 september 2011

Datastrul.......ett gissel eller tvång

Allt mer på jobbet ska ordnas genom datorn, schemaläggningar, vikariepooler, arbetstider, bokningar och hur smidigt skulle det då vara utan dessa system och program som kommuner och landsting köper in men frågan är hur bra är systemen egentligen.

För dig som har provat Timepool, och TimeCare, självservice och intranet och andra system vi har i vården så vet du att systemen knappast är smidiga och är tidsödande och allmänt jobbiga, för exakt hur många gånger trycker vi på enter i systemet utan att få psykbryt....för alternativet att programmet själv flyttar till nästa ruta/rad när tiden är inskriven är ju otänkbart, nästan som den som uppfann hjulet..alltså det här kommer aldrig att funka vi fortsätter med att bära....för vetskapen att våra dataprogram är som stenåldern får oss att återigen få en insikt om att vi vårdpersonal är längst ner på arbetsmarknadens lista över yrken som glömdes bort.

(Och bara så ingen klagar) så fungerar "flyttandet" i självservice men där riskerar man i stället att programmet låser sig.....

Visst fördelar finns men har man kassa datorer, dålig programvara och undersköterskor som egentligen skulle lägga sin tid på vårdtagarna i receptet så blir det sunksoppa av det hela.

Klagomålet i detta inlägg har inget att göra med det faktum att vi uskor själva ska lägga in vårt eget schema, och önskemål om dylikt utan man undrar istället om vi undersköterskor istället för att vara schemaansvariga och planera, ändra och administrera scheman på arbetstid borde få fokusera på vårdarbetet.

Ska vi snart också ta över löneassistentens arbete också?, och enhetschefens.....kommunpolitikerns och statsministerns jobb....
Undrar var det slutar.....ja eller i vårt fall börjar.... för arbetsuppgifterna för undersköterskor liknar mer och mer alltiallo, vi städar allmänna utrymmen som städpersonal förut tog hand om.......

Administrativt jobb med scheman borde ju rimligtvis skötas av utbildad personal som skulle göra jobbet smidigt och effetktivt, så får vi uskor sköta våra pensionärer/vårdtagare och patienter för det är det vi är till för?
Och får vi något för detta, lönemässigt? handen på hjärtat....men det som retar mig mest är att vi uskor bara godkänner att det ska göras, och fast folk klagar i tysthet.

Lysande logik i det, snart blir vi väl deltidsbrandmän/poliser också och säger till Greta-Stina mitt under duschen att larmet gick och vi fick rycka ut i brandbilen.

45 minuter senare återkommer vi och hon ser ut som ett russin och huttrar....och precis när hon ska få sin frukost går larm om bankrån och vi drar igen..........

Frågan är vad ska en undersköterska egentligen göra?......på arbetstid...och hur mycket ska vi tåla...någon som vågar svara.

3 kommentarer:

  1. Hejsan... Först tack för en bra blogg! Sedan angående vad vi egentligen ska göra är väl tydligt och uppenbart. Vård & omsorgsarbete. Men tyvärr så är det inte någon som vågar ställa sej upp och slå näven i bordet, jo i korridorsnacken. Men att diskutera detta som inlägget tar upp, på personalmöten, eller ens opponera sej till chefer är ingen villig att göra. Man lägger sej plattfall och gör skiten utan att ens blinka, mer än det som jag tidigare nämnt, "i korridorsnacken". Nej lägg över schemagörat på dom som tidigare suttit med detta, och låt oss uskor lägga tiden på våra pensionärer, och deras anhöriga. Jora vi är en liten klick som försökt påtala det hela, men när vi inte är överens i arbetslagen. Hur ska vi då får till en förändring.

    SvaraRadera
  2. ja,vad säger man ! Ingen vill säga nej till teknikutveckling,som underlättar det dagliga arbetet. Men i sådana här fall är datorn säkert inget hjälpmedel,för ni uskor får säkert dela på en el två datorer på arbetsplatsen.Strul eller trög dator är ofta mer vanligt än ovanligt och då uppstår problem. Flera handhavare av teknik är inte opptimalt på något sätt. Fram för att yrkeskåren byråass.ökar

    SvaraRadera
  3. Vi får dela på en eller flera "tunna" klienter..tunna är bara förnamnet för något större innehåll finns knappast..budget är namnet.......och principen.

    SvaraRadera