lördag 7 januari 2012

Medicinering..... en tillgång eller fara.

Våra gamla medmänniskor medicineras mot allt, men kan man bota allt med medicin? frågan är är det så att man struntar i orsaken till smärtan, oron, och istället fokuserar på symtomen.


Användningen av sömntabletter, lugnande mediciner och morfin har ökat hos äldre och man undrar om man verkligen behöver använda så tung medicin mot smärta, sömnproblem och oro.
Vore det inte bättre att utreda orsakerna till sömnbristen, oron eller smärtan?


För tänk efter själv...om du själv aldrig använt dig av droger, sömnmedel, och annan lugnande medicin plötsligt hamnar på ett hem där du plötsligt blir behandlad med sån medicin för din oro eller vad det nu gäller.


Isåfall vill jag aldrig hamna på hem för förskrivningen av dessa medel, medicin ska ju vara starkt reglerat och morfinpreparat ska ju i rimligtvis endast användas vid behandling av mycket svår smärta om inget annat hjälper, palliativ vård (vård i livet slut).


Så hur ser det ut i Sverige, skriver läkare ut mer mediciner idag till symtom, det som är klart är att det har skett en klar skillnad på användningen av morfin, som nu skrivs ut för oro/sömnsvårigheter, så vill vi verkligen ha det så och gör det någon nytta för patienten kort eller långsiktigt.


Och hur mår anhöriga, och vi personal? när vi vet att en gammal människa kan när som helst bli insatt på så stark medicinering.


Det minsta man kan önska är att man tar reda på orsaken till problemet oavsett hur gammal människan är...........

8 kommentarer:

  1. Kan ju bara hålla med dig! Hitta orsaken först, och medicinera därefter.

    Härligt att se dig hålla ditt nyårslöfte =D
    Kramiz

    SvaraRadera
  2. Jag har ju bara börjat jobba som undersköterska men jag kan säga så här att jag tycker att pensionärerna har väldigt mycket medicin.
    Man kan ju faktiskt undra om alla mediciner inte krockar med varann.
    Så jag håller med, även om man är gammal så ska man bli ordetligt utredd.
    Önskar en trevlig söndag!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  3. sv; jomen det var ju det jag gjorde, bakade själv, för det fanns inga färdiga att köpa ;))
    2 mil enkel, och det tyckte mannen var värt, då han är barnsligt förtjust i semlor ;)

    Kramiz och ha en fin Måndag

    SvaraRadera
  4. Jag tror att man medicinerar av fel orsak. Som du skriver. Man ger fokus på symtom istället för vad som ligger bakom.

    Där jag jobbar försöker vi (våran ssk) jobba för att de äldre inte ska ha mer medicin än vad som faktiskt behövs istället för att proppa i dom massa lugnande som ofta gör att i kombination med övriga medicinerna att vårdtagaren sover mestadels av dagen och vad är det för livskvalite? Att vi ska droga ner dom så dom inte orkar hålla sig vakna? Det är ju sinnes.

    Borde vara mer fokus på VAD som fick personen att bli orolig just idag och försöka avleda det, för det går om man bara ger sig fan på, som personal, att man ska leda av det och få vårdtagaren glad igen.

    Jag lyckas med mina dementa och det är klart svårare mot en "vanlig" människa som är till åren. (Förstå mig rätt)

    Kram och tack för kommentaren om brillorna =) Tror det blir skit bra!

    SvaraRadera
  5. sv; näe, det var "bara" 4 mot 1 ;))de två minimänniskorna, Ma och jag.

    Kramiz

    SvaraRadera
  6. Jag fick berättat för mig på mitt jobb, av en dansk ssk, att i Danmark finns ett ålderdomshem där man bland annat lagade maten själv från grunden. Det var alltså undersköterskorna som gjorde det på avdelningen. Detta visade sig påverka patienterna så pass positivt att de kunde ta bort lugnande mediciner och sovtabletter.

    SvaraRadera
  7. Vi lagar maten i köket på avdelningen där jag arbetar med. För visso kommer det paketerat men vi steker, skalar potatis, och drar fram kastrullet och så i köket. De gamla uppskattar att känna doften av maten under tiden vi tillagar den och ja, det är även där vi undersköterskor som gör det jobbet. Stundvis har vi nån fas 3a som gör det jobbet i några veckor. På Lördagar har vi tre rätters med vin till. Myycket uppskattat! Dom är gamla.. mycket sjuka men i det stora hela vanliga människor precis som vi och varför ska inte dom få ha lite vardagslyx!

    Ps.. flak.. sitter du och bläddrar igenom mina inlägg? :D Kul att du kommenterade ett inlägg som är så gammalt!

    SvaraRadera
  8. Jesse! jag kommenterar allt som är gammalt=) även hedenhösmaterial....
    Uskabloggen lägger ut kroken och fiskar upp dom mest förlegade inlägg ur arkiv...kan bero på att jag är en obotlig arkivråtta....

    SvaraRadera