måndag 15 oktober 2012

Lönesättning...En problematik i focus

Undersköterska ett framtidsyrke...pyttsan...


Som undersköterska i kommunal tjänst …..ja förövrigt oavsett om  man jobbar i privat eller kommunal omsorg så undrar man hur det kan komma sig att man ska behöva vara anställd i åratal innan lönen trillar över 20000 (heltidslönen).

 

Förövrigt upplevs denna lönegräns för vissa undersköterskor som en magiskt ouppnårlig dröm som kan jämföras med skatten vid regnbågens slut ..som kan uppnås om man har tålamod och framförallt orken att härda ut med att ständigt bli påmind att vi har individuella löner och kollektivavtal ..rättvisa, jämlikhet ..lönesamtal ..och därigenom en lön som ska avspegla just en lön att leva på.

 

Förklaringar från kommunal, och arbetsgivarna till varför det finns löneskillnader i yrket på samma arbetsplats varierar ….njae eller snarare bortförklaringarna till varför just du ska ha din lön under 20000 när dina kollegor tjänar över 20000 trots samma arbetsuppgifter och förutsättningar gör att man tappar förtroendet för arbetsgivaren, cheferna och i slutändan kommunal.

 

Det faktum att kommunal har godkänt löner som verkligen fastslår undersköterskeyrkets lågstatus där man endast arbetar i väntan på vidareutbildning eller karriärbyte gör att man ställer sig frågan om yrket överhuvudtaget har en framtid.

 

Hur ska samhället, arbetsgivarna, kommunal och skolorna kunna inspirera ungdomarna att utbilda och framförallt arbeta som undersköterskor (under en längre tid) när man enligt kommunal och arbetsgivarna ska finna sig i att i åratal arbeta till en längsta lön. 

 

För det är just så vi undersköterskor upplever vår situation.

 

Senaste lönepåslaget var ett generellt sådant som skulle utjämna och fördela lönerna men i flera fall leder detta till att vi som ligger under 20000 inte ens kom upp till 20000 och i mitt fall så slutar min nuvarande lön på drygt 19800 (baserat på heltid) efter över tre års anställning på en fast tjänst där jag förövrigt inte haft en enda sjukdag och enligt arbetskamraterna är en mycket bra arbetskollega.

 

Detta gör ju  slutändan att jag känner mig utnyttjad av arbetsgivaren, kommunal, är en andra klassens undersköterska för jag kan i alla fall inte tyda detta på något annat sätt.

 

Att arbetsgivaren uttrycker sig på följande sätt att det finns dom som har en lägre lön hjälper ju knappast för en undersköterska som borde tangerat den berömda 20…gränsen för länge sen …

 

Faktum är ju att vi undersköterskor (några av oss) är vuxna personer som inte bor hemma hos föräldrarna ..har småbarn ..normalt liv och ett yrke som vi faktiskt är rätt stolta över.

Så nu återstår att enligt arbetsgivaren ett helt år och förväntan innan man kommer till regnbågens slut….Tack för det………..

Med nästan ovänliga hälsningar

                                                        Uskabloggen

5 kommentarer:

  1. "Host""harkel" Jag har jobbat om uska sen -96, och har endast en tusing mer än dig i månaden! Vart har mina höjningar tagit vägen? Borde jag inte ligga högre, på dessa 16 år som uska?? Näe, är mam mammaledig, får man ingen höjning :(
    Och förresten tycker jag individuell lönesättning, är rena skitsystemet! Chefen har inte en susning av vad alla gör, och hur mycket! På mitt förr jobb, så var det en uska, som satt och sov i dagrummet, men ändå var en av de som fick topp!
    Ha en fin kväller

    SvaraRadera
  2. ja inom kommunerna är de nog inte bättre :-( gått 1 ½ år som timvik. Varit på åtskilliga intejuver men ändå tar dom in folk som inte haft med kommunen å göra. Ja vet att bokarna/cheferna och kollegorna är nöjda även "kunderna" (som dom heter hos oss) är nöjda...

    Jag är stolt över min utb men snart skiter ja i det å blir lastbils chaffis el taxi chaffis isf.

    SvaraRadera
  3. Passa dig=).... mina förpackningar är perfekta..så tycker pyret ia f...
    Jag har 22600 kr i lön som sjukgymnast..när jag jobbar alltså nu som barnledig står kontot på nära minus..kul..stå på dig och kämpa..kramiz

    SvaraRadera
  4. Som ssk har jag en högre lön än så men vi ssk har studielån så lönen dräneras på så sätt, men jag håller med om att all vårdpersonal måste få en värdig lön.
    Oviktigt vetande=) Ledig dag imorgon då väntar min trädgård..kram

    SvaraRadera
  5. Ett tag var ja glöd över mitt yrkesval men nu börjar jag betvivla att jag utbilda mig rätt..


    Blev utlasad idag. Å de va tacken för man jobba 385 timmar på 7 veckor i somras (natt)

    SvaraRadera