onsdag 2 november 2011

Egen vilja.......

Ett begrepp som tål att diskuteras för hur många boende/pensionärer får sovmorgon på morgonen?..frukost serveras prick 08:30...hmm exakt? oj då får man skynda sig!..lever du själv så? kommer in någon till dig på morgonen och väcker dig i ottan för att du ska äta frukost exakt på klockslaget.

Dusch görs endast på tisdagar och torsdagar och endast dagtid..aldrig helgkväll och definitivt inte en måndagmorgon...upplyftande inrutat.

Så vad gör vi åt detta fenomen, utbildning? personalinformation eller bara rent bonnaförnuft, visst frukosten blir senare men vi får allt tänka om för framtidens vård av äldre kommer att ändras brutalt när 40-50 talisterna trillar in på våra vårdhem, seviceboenden.

Vi får allt tänka om och revidera vårt synsätt på aktivering i vardagen och de vardagliga livet som kommer att finna på i vårt arbete.

Personalmöte borde bokas snarast.........eller iallafall så borde vi alla fundera hur jag själv vill bli behandlad den dagen du själv hamnar på hemmet.

Men som den obotliga optimisten jag är så ser jag ljust på framtiden och väntar med spänning på roliga utflykter med pensionärer till Ullared...Ikea...simhallar, bowling, pingis..spa, Friskis & Svettis, ja varför inte boka ett pass enbart för boendet..vore kanon om det gick.

En tur till veteranmarknader, loppisar...var skriver jag under reselistan=) eller varför inte en tur i all enkelhet till något ställe där fika intas i medhavd flätad korg med kaffe men hembakat.

Så våga satsa så vinner vi så mycket mer som personal....


4 kommentarer:

  1. Oj här var det tre likadan inägg efter varann ;)

    Jag skulle nog vilja få sova ibland som gammal. Och när jag var inom äldrevården, så lät jag den som vill få sova, nästan jämt. Ibland var det viktiga mediciner dom bara kunde ge en liten sovmorgon, och frukostgröten gick ju att micra senare ;)
    Säger bara, lyssna på patienten och som du skriver, gå till dig själv ;)

    Tack för dina fina ord ;) /Kramiz och ha en fin kväll.

    SvaraRadera
  2. Jädrar i min låda multipostning blev det=) men ett inlägg räcker så puts väck med kopiorna.
    Och varsegod du är värd varenda ord
    Kram

    SvaraRadera
  3. Låt det sunda förnuftet råda.
    Trevlig helg och du är väl ledig i helgen eller?
    kram

    SvaraRadera
  4. sv; det lät ju inte heller helt fel ;) haklapp på ;)
    Önskar er en trevlig kväll

    SvaraRadera