torsdag 20 oktober 2011

Chefsbyten....en tillgång eller brist.

Ständiga chefsbyten inom omsorgen ställer till problem för personalen, dom boende, samt inte minst cheferna själva.


För vilken chef mår bra av att ta vid där jobben samlats på hög och problematiken när den nya chefen ska lära känna personalen.


Men visst positiva saker kan komma ur chefbyten men byts chefen ut upprepade gånger så uppstår ett antal följd effekter.


Medarbetarsamtal, lönesamtal, personalproblem och andra sådana situationer blir satta åt sidan varje gång en ny chef börjar, så hur ska då personalen kunna få ut något av sina samtal, oavsett vad dom gäller.




För visst är det så att en god grund till personalens välmående är en bra relation till chefen, men vad händer om personalen inte får någon långvarig uppföljning.


Chefen är ju den i slutändan som står för tryggheten, bollplanket, och uppföljaren av personalens idéer och önskemål, när dom passerat arbetsgruppen och personalmöterna.


Orsaken till dessa ständiga chefsbyten kan vara många men har detta upprepats ett antal gånger så borde kommunen/landstinget utreda varför cheferna inte stannar.


En ska dom inte ska ha är högre lön, det vet vi säkert men färre anställda per chef är ett önskemål.
Och ett klarare regelverk på vad som kan lösa problem inom omsorgen för som det ser ut idag så verkar det inte finnas något utrymme för problemlösningar eller utvecklingmöjligheter.


Att det sen finns en chans att en bättre chef blir nästa chef även om den förra inte på något sätt var en dålig chef får väl ses som en tillgång i ekvationen.

5 kommentarer:

  1. Jag skulle aldrig fixa att vara chef, vilket otroligt ansvar och kanske vara den som personalen snackar om. Näe, underordnad passar mig fint ;)

    sv; Anticimex har inget avtal med mitt försäkringsbolag, så det blev Nomor som även dom utrotar ovälkomna gäster. En konkurrent alltså ;))
    Katt är absolut inte att tänka på.

    Kramiz och ha en fin helg.

    SvaraRadera
  2. Tack men jag tror jag avstår från Award grejen..kalla mig urtråkig men har man rätt många bloggar..ooops! hur ska man hinna=)men länkar säger jag ALDRIG nej till.

    Men att du skickade en var gulligt=)och snällt så vi tar mina svar så här utan länk (vi är ju länkade redan) =)

    1. När ingen ser eller hör mig...............
    Sjunger jag...har mördande dålig sångröst, men just då låter man perfekt=)

    2. Jag går aldrig hemifrån utan............... plånboken.Nycklar...ständigt dessa nycklar även om hälften av nycklarna knappt används..MEN man vet aldrig....

    3. Min blogg heter som den gör för att jag.................hmm vilken ska jag ta...jo uskabloggen heter just så för att jag ska få vräka ur mig mina tankar om ett bättre vård Sverige...högtravade va!

    4. Om jag vågade skulle jag............... .
    Kräva att vi undersköterskor skulle få 23000 efter skatt oavsett tjänstegrad.

    5. Om 10 år kommer jag att...............vara just tio år äldre, köpt HD..skaffat en 19 årig flickvän och kamma över flinten...men realistiskt sett så har jag köper jag nog istället en åkgräsklippare...älskar min flickvän som nu och jobbar som...det vete fasen.. och snagga mig....
    Framtiden får utvisa=)

    SvaraRadera
  3. Ibland undrar man om cheferna verkligen behövs, fast dom har ju en massa möten, pappersjobb och sånt som vi annars skulle få ta hand om..
    Sen kan man undra om deras arbetsbörda verkligen är högre än vår...deras lön är iallafall högre.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Sv; du, tror inte dom vill ha min hjälp. Det uppstod en ganska konstig känsla mellan mig och personalen, när läkaren frågade om jag jobbade inom vården, och jag talade om vart. Dom blev på din vakt på nåt vis. Jag hann bara säga Hb, så rabblade sköterskan upp alla svaren från bastesten.
    Men kaffe i massor och lilla huset var nära ;))
    Ha en bra dag, för det ska jag ha ;))

    SvaraRadera