torsdag 16 juni 2011

Ragunda kommun i Jämtland

Uskabloggen undrar lite över vissa saker i undersköterskornas arbetsliv och en rätt vanlig del i detta liv är ju familjelivet och då framförallt en rätt naturlig del som kallas barn.

Man hör ju en hel del och ibland undrar man hur välkommen just den undersköterska är då hon trillar in på chefens kontor och meddelar att hon är gravid....ridå eller? för visst ställer det till vissa problem att arbetstagare försvinner ett tag.....men frågan är hur konstigt är det egentligen att folk väljer att skaffa barn.

För Er som hört nyheterna idag om Ragunda kommun som vill ha fler invånare i kommunen och erbjuder ekonomisk hjälp, till provrörsbarn.....barn överhuvudtaget ska det väl vara eller?

Iallafall så är ett sånt initiativ ett lysande exempel på en kommun som VILL att deras anställda SKA skaffa barn, och den kommunen klagar nog inte på sina undersköterskor när dom kommer och meddelar att dom är gravida.

För visst är det så att mentaliteten bland kommunerna, kommunernas chefer, övriga 
vårdpersonal /arbetskollegor att det klagas när en uska är hemma för graviditet, vård av sjukt barn eller när en undersköterska försöker planera dagistider/arbetstider och försöker få ihop detta korthus.

Så skärpning kommuner/ arbetskollegor för får ni inga nya innevånare i Er stad/by så dör samhället så hjälp istället den undersköterska som väljer att utöka befolkningstalet genom att skaffa småttingar.

Så uskabloggen ger tummen upp till Ragunda som visar vägen hur en kommun ska agera.


4 kommentarer:

  1. Håller helt med för när jag fick mitt första barn så knorrade arbetsgivaren men det löste sig och två barn senare så är jag tillbaka.

    Så klaga inte på oss som skaffar ungar, det är ju vi som står för återväxten.

    SvaraRadera
  2. "Så klaga inte på oss som skaffar ungar, det är ju vi som står för återväxten. " .. Klagade uskbloggen? :S Jag tog det inte som en klagan utan mer en synvinkel ur livet som det faktiskt ÄR den dagen arbetsgivaren får veta att man ska ha barn. Det är ju sällan poppis vad gäller mina upplevelser. Jag jobbade inte inom vården när jag väntade min son men jag fick inte jobba en dag efter 6e månaden för att HAN min CHEF ansåg att jag inte klarade av det. För han känner ju vad jag orkar och inte orkar?

    Ps. Ja det är sjukt att så många kan trilla in utan att säga ett knyst! Jag känner ju garanterat 15 personer av dom 50-60 som tittar in eftersom att mina inlägg kommer upp på facebook när jag har bloggat.

    Jag kommenterar förvisso inte i alla bloggar jag besöker men i mina favoriter (som ligger på runt 20 bloggar) så gör jag det till 99%..

    Kram på sig!

    SvaraRadera
  3. Uskabloggen klagar...på ett sånt där pillemariskt närmast illmarigt sätt på alla orättvisor som överhuvudtaget har med vårdyrket/arbetslivet att göra.

    Linda: du menade väl att arbetsgivare klagar...inte uskabloggen=)

    Jesse: Chefer vet precis allt om allt, just därför är dom chefer även om dom har noll koll.

    Och en kommentar skadar inte så man får lite gensvar på sitt tangentknapprande.

    SvaraRadera
  4. Jajemen... uskabloggen ska man inte klaga på=)
    Sitter och räknar "minuter" till mitt pass är över vid 4 snåret....ledig helg..underbart!

    SvaraRadera