tisdag 8 januari 2013

Arbetsgrupper...ve & fasa...

Hur är det egentligen..hur funkar det ute i arbetsgrupperna inom vården, när man ska kunna samarbeta, ta ställning för och emot förändringar inom scheman, arbetstider, hur hanterar arbetsgruppen detta?

Finns det utrymme för att få gehör och kritisera cheferna och politikerna och framförallt hur kommer det sig att vi vårdpersonal är mästare att beklaga oss inför varann men sen stoppar alla huvudet i sanden och godkänner förändringarna.

Dom som vågar kritisera blir utsatta för blickar..skitsnack och blir anklagade för att uppvigla, värre än Nils Dacke... Gustav Vasa..fast utan skidor och snö..ja det skulle vara dom insnöade cheferna då.....och allt slutar med att man sitter där inne på personalrummet och klagomuren går...vi skulle säga till och se till att vi går ihop emot orättvisor och förändringar...så låter det varenda gång...man sitter där och tänker tyst..vad sa jag..

Men vårdstrutsen har stoppat huvudet i kattsanden och godtar ALLT! sen klagar den.....

En kollektiv protest biter så är det..facket ska vi glömma för dom godkänner förändringar utan att ens prata med oss..jo dom fackligt förtroendevalda får säga sitt...som om det hjälper..

Uskor, vårdpersonal..tyvärr vi är menlösa...en och en sitter vi där och beklagar oss....TÄNK om...lite civilkurage och anslut er till er egen arbetsgrupp så kanske ni kan förändra något.

Man säger att det är ett kvinnoyrke..därför har vi dåliga förhållanden...visst en viss sanning ligger i detta men vi sätter oss själva i den sitsen genom att inte bilda en enad front...men det är ju en utopi att vi skulle kunna samarbeta om vår arbetssituation..lika säkert som att man hittar den där skatten vid regnbågens slut...skrapar triss och blir miljonär eller lyckas få upp vissa av våra vårdlöner till en skälig nivå.

Som sagt....vi är mästare... vi vårdpersonal att anpassa oss i jobbet på alla sätt och vis..förutom att samarbeta med varann....hur kommer det sig?

5 kommentarer:

  1. Jo då det är skapligt får se hur det blir nu efter sjukskrivningen om man blir månads anställd el inte.

    Blir man det inte får man säga upp dig tack vare fackets deltids dagar!
    Monsterhelg ja fy fan den va inte rolig. Verkar som det var så lite runt om i vårt avlånga land denna helg.

    På natten har vi endast måltids uppehåll när det passar verksamheten (imellan larmen) å larmen har inte låtit vänta på sig. Tror ja fick äta typ vid kl 04:20 här om natten.


    Visst håller jag med dig i om man säger nått så blir det rena rama häxjakten på en då passar det inte in i verksamheten. Och som vikarie har man inget alls å säga te om. Man faller utanför ramarna liksom.

    Allt bra annars?
    Lycka till förresten :-)

    SvaraRadera
  2. Gullungen blev jättefin..skickar mms:)

    Jobb..ja.. tur att man jobbar själv..ja arbetsterapeuten och vårdpersonalen är ju arbetskompisar ibland annars är jag själv.
    nu är jag ju själv med pyret..lite samma..kramiz

    SvaraRadera
  3. Som ssk jobbar man själv men samarbetet med undersköterskorna är jätteviktigt, så samarbete vinner man på oavsett vad det gäller.

    Tyck synd om mig..jag är sjuk=( är hemma med ungarna som också är sjuka..puuh så jobbigt..Micke fick ta servicen ikväll. kram

    SvaraRadera
  4. SV: Jag har mått pyton men nu är jag bara trött, ungarna mår också bra lillen är dock grinig.
    Jag har idag ätit massor med apelsiner=) inga citroner..fast jag skulle behövt för det har snöat. SKIT!!oxå
    Ja du vet hur det är...jag är envis som synden...jobb till varje pris men jag har vabbat då ungarna ville ha sin mamma hemma=) kram

    SvaraRadera
  5. Mormor? du det där var det värsta:) fast idag känner jag mig bara lite äldre..är lite sjuk..men inget farligt bara förkyln o huvudvärk o vill sova.. får hålla modet uppe!!...
    natti kramiz

    SvaraRadera