söndag 11 december 2011

Värdegrunderna inom vård omsorg

En gemensam värdegrund för personal som arbetar direkt med människor är viktigt eftersom värderingar har stor betydelse för att upprätthålla en god kvalitet.  Värdegrunden påverkar hur vi arbetar, hur vi bemöter varandra samt hur vi förhåller oss till omvärlden.
Vår värdegrund har diskuterats med samtlig personal inom vård och omsorg. Den används nu på arbetsplatserna vid till exempel arbetsplatsträffar och vårdplaneringar.
All nyanställd personal samt elever får en genomgång av den vid introduktion.
Värdegrunden ska genomsyra alla medarbetares arbete. 

     

Värdegrund

  • Alla människor jag möter har samma värde och är unika.
  • Som personal skall jag se, förstå och visa respekt för det unika.
  • Att vara professionell är att inse att jag som personal har makt. Jag använder den med ödmjukhet för att tillförsäkra mina medmänniskor en god livskvalitet. Det gör jag genom ett gott bemötande.
     
  • Jag förstår den lilla handlingens stora betydelse och anstränger mig att i varje möte förmedla trygghet, visa respekt och han en vilja att förstå även det outtalade.
  • För att kunna utföra ett gott arbete är det av stor betydelse att jag har en ambition att förstå vad som känns bra för brukarna eller deras företrädare.

3 kommentarer:

  1. Tänk att det ska vara så svårt för politiker och ansvariga att inse att vi inte klarar oss längre med fler indragningar.
    Vi behöver fler arbetskollegor och bättre förståelse av vår arbetssituation.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja du vet ju att jag börjar jobba som usk nästa år men det vet du ju redan.
    Så nu följer jag uskabloggen med intresse, har ju lite att ta igen..nybörjare hmmm=)

    Önskar God jul och fortsatt vecka och tryck i dig lösgodis, fast det behöver jag nog knappast påminna dig om=)
    Kramar Marie

    SvaraRadera
  3. Linda: tänk om politikerna kunde lyssna och lära men vi får väl se vad som händer.
    Ha det otroligt skönt i jul!
    Kram

    Marie: Välkommen! alltid kul att höra av en kollega..du kommer och bli en underbar uska och grattis till provanställningen!
    Och ha det bra nu hemma hos Linda!
    Kram

    SvaraRadera