tisdag 4 mars 2014

Ta dig tid...säg godmorgon..eller bara finns där

Ett steg i taget.......susar du förbi i korridoren som en raket?

Hur många steg tar du på en dag? i korridorerna...köket eller från och till jobbet....motionen då?..som får varje arbetsdag att bli ett enda långt motionspass eller ska du prova inlines och susa fram i korridorerna med överljudsfart...ja mitt nya jobb ligger granne med ett gym..har jag varit där..njae jag går på annat ställe....

Tänker man överhuvudtaget på hur mycket man egentligen rör sig i vårdyrket och som vi inte får nog på arbetet så fortsätter vi sen till Friskis...fotbollsträningen...yogan eller vad vi nu sysslar med, eller bara cyklar eller går hem.

Vi är rätt rörliga av oss.. vårdfolk....men så stannar vi upp och läser något intressant på dataskärmen....ja det kan ju stå något tänkvärt på Uskabloggen? eller....=)
Och då sitter vi äntligen still i mer än 4 nanosekunder och begrundar livet.




Visste du att enligt föreskrifterna så är det inte tillåtet att bli skjutsad på en rullator av en snäll gumma eller gubbe?...trots att du i deras ögon vid det tillfället blir en rullatorburen ungdom om du inte passerat 65....själv då alltså.

Så bjud lite på dig för som vi alla vet nu för tiden så finns det inget som heter rullstolbunden längre, utan numera heter en person i rullstol, hjulbent......

Så sätt dig ner på avdelningen hos en patient, vårdtagare eller boende och lyssna en liten stund, för ett kort ögonblick kan betyda så mycket oavsett om man säger något eller inte.


Just därför ska man ibland stanna upp och känna in situationen, för vad som kan vara rätt finns nog i ditt eget hjärta oavsett om du har undersköterskeutbildning eller inte.

En klapp på kinden eller axeln och ett litet försiktigt skämt..givetvis får man hålla sig inom gränsen för vad den personen förstår eller uppskattar, sånt får man helt enkelt känna efter...men så är det ju för oss undersköterskor, vi känner oss fram.

1 kommentar:

  1. Tänk om vi bemödade oss att räkna våra steg på jobbet...ja vissa har provar stegräknare, ja nekade för varför vill jag veta det jag VET att jag springer/skyndar på jobbet så jag vill inte veta antalet steg...och fler blir det idag när jag och ungarna med grannarna ska ut på promenad.
    kram och godmorgon till dig!

    SvaraRadera